Pakse, Don Khong, Don Det, Vang Vieng - Reisverslag uit Pakxe, Laos van Arlene Kayatoe - WaarBenJij.nu Pakse, Don Khong, Don Det, Vang Vieng - Reisverslag uit Pakxe, Laos van Arlene Kayatoe - WaarBenJij.nu

Pakse, Don Khong, Don Det, Vang Vieng

Door: Arlene

Blijf op de hoogte en volg Arlene

21 November 2009 | Laos, Pakxe

Afgelopen zondag zijn Edwin en ik van Bangkok naar Ubon gevlogen. Uit het vliegtuig, hup de taxi in met een heks. Ze had nog net haar bezem niet bij zich ;P We wisten niet waar de brand was, maar ze sjeesde met ons naar het busstation. We konden gelijk een kaartje naar Pakse (Laos) kopen en weg waren we. Een kleine 2 uur later stonden we voor een schattig loketje onze visa te kopen. Al lopend gingen we de grens over. Het busje stond daar weer op ons te wachten. Ruim een uur later waren we in Pakse.

We hadden nog niet eens gekeken waar we zouden zouden, hadden nog geen kip gehaald. Nope, niet zo'n kip. In Laos is de munteenheid Kip. We hadden nog wel Thaise Bahts en die accepteren ze ook. Dat kwam goed uit toch? Het eerste beste hotel dat we tegen kwamen, hebben we genomen. Lekker simpel, airco, schoon.... Wat wil je nog meer? Tassen weg gezet, slippertjes aangetrokken en op naar "de stad" kippetjes halen.

Lang leve de ATM. Per transactie kan je maximaal 700.000 kip opnemen. Dat is omgerekend ongeveer 60 euries (incl pinkosten) Het nadeel is, dat je grote coupures krijgt: 50.000 kip. In kleine winkeltjes moeten die mensen zich in heleboel bochten wringen om je wisselgeld terug te kunnen geven. Dat was soms wel eens verveld hoor. Gelijk een brommertje gehuurd voor 70.000 kip per dag. We wisten nog niet hoe lang we wilden huren, dus hebben we niet onderhandeld.

Ons rode monster, Suzuki 110 cc, heeft ons richting Don Khong gebracht. Edwin wilde graag het zuiden zien en nu waren we meer flexibeler met het brommertje. Gaan en staan waar je wilt. Geen rekening houden met vertrektijden enzo. lekker makkelijk. Het was alleen wel afzien: 130 kilometer! Ik had echt een houten reet toen we op het eiland waren. Was trouwens nog een heel karwei om het brommertje op de pont te krijgen en eraf te rijden. Het is gelukkig goed gegaan..

Weer op goed geluk naar een guesthouse gegaan. Weer met baht betaald, omdat ze hier geen ATM hebben haha! Ach ja, je wordt creatief. We hadden mooie klamboes in onze kamer hangen en man.... Wat een drama als je naar de wc moet. Better safe than sorry toch?! Ik kon niet slapen van een bepaald geluid. Nope het was niet het gesnurk van Edwin. Dat ging na een tijdje over, maar er stond een machine te ratelen en ik kon niet vinden wat het was. Ben in de midden van de nacht nog op zoel gegaan! Ja te erg he. Maar wat moet je dan? Mijn boek wilde ik nit niet gelijk uitlezen. Sudoku op mijn mobieltje gaat ook vervelen....

De volgende morgen. Ahum... Een paar uur later kroop Edwin fris en fruitig onder zijn klamboe vandaan en ik bromde dat ik nog even wilde blijven liggen, maar er stond heel wat op het programma. Don Khong is niet echt zo verschrikkelijk groot eiland, maar het is toch leuk om alle weggetjes in te slaan als je met je brommertje weg bent. Laat gegeten en op een gegeven moment kwam er niks meer, omdat de keuken dicht was. WTF het was pas 9 uur! In Pakse hetzelfde. 9 hoog 10 uur is daar alles dicht. Helemaal niks meer te doen. Ik wilde gaan internetten, maar ja als alles dicht is en de pc van het hotel stuk is..... -zucht- kan je niet veel he!

De dag erna richting de Cambojaanse grens gereden. Voor de gein hoor. Echt zo lekker kneuterige grensovergang. Mijn 'collega' daar heeft het niet druk denk ik -hihi- Daarna richting Don Det. Dat eiland is kleiner dan Don Khong, maar meer indrukwekkender. Ze hebben voor een klein eiland best wel wat te zien. Ik had graag gewild dat ik meer foto's op deze site kon zetten, maar het zijn er maximaal 10!!!! Hoe kom je erop. Tja, munten neertellen jah. Nope geen zin in. Sorry guys and girls. Dat ga ik creatief oplossen. Ik stuur voor degeen die foto's wilt zien een link naar mijn gmail account. Daar heb ik openbare albums aangemaakt. So be my guest please. Stuur mij een mailtje op kayatoea@zonnet.nl of edwin.arlene@gmail.com en dan deel ik de foto's met je!

Toen we van het eiland af waren, hadden we eigenlijk spijt dat we al een vliegticket naar Vientiane hadden geboekt. Het was er zo relaxed daar op Don Det. Echt heel mooi, lekker stil, prachtige omgeving... Hmmmm hier wil ik wel een keer naar terug. We hadden zo'n tegen wind op de terug weg, dat we 3 x zoveel benzine op hadden gereden en we hadden geen kip meer op zak! We hadden het net aan gehaald naar Pakse. Had zel een stukkie gereden, alleen ging Edwin liever rijden omdat hij achterop het echt slecht had.

Vandaag is alles ook weer zo verschrikkelijk hard gegaan. 11.45 uur vliegen 13.15 landen. 14.00 de bus. 18.00 aankomen en nu mijn uiterste best doen om alles op het net te verwerken op een verbinding uit het jaar kruik.

Dank je wel voor de reacties en ik hoop dat ik binnenkort alles persoonlijk kan antwoorden!!!!

  • 22 November 2009 - 04:43

    CJ:

    Hey toetie,

    Je hebt het in ieder geval beter dan ik. We waren naar de verjaardag van Gina en op weg naar de dansvloer ging ik hoor, enkel verstuikt of gekneusd, het doet in ieder geval meer pijn dan de paracetamol aankan. Hmmmm, dan ga ik lekker met jouw reisverhalen een klein beetje op vakantie.

    Dikke kus en groetjes aan Edje, CJ

  • 23 November 2009 - 08:19

    Em+gn:

    alloo E+A
    leuk verslag en we hebben de fotos via picasa kunnen zien helemaal TOP keep on the good work (vakantiewerk)
    gr em+gn

  • 23 November 2009 - 09:05

    Moritz:

    Hey E&A! Mooie verhalen allemaal :-) Ik zag jullie 'klacht' over de foto's dus heb jullie account uitgebreid met 100 foto's. Plezier ermee ;-)

    CU!
    Moritz en Family

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Pakxe

Arlene

Ik heb deze site gemaakt naar aanleiding van een reis die ik afgelopen jaar gemaakt heb. Aangezien dit niet bij deze reis gaat blijven, hou ik deze site aan voor die nog gaan komen. Ik vind het heel leuk om reisverhalen te schrijven en hoop dat jullie van het lezen genieten!

Actief sinds 08 Nov. 2009
Verslag gelezen: 171
Totaal aantal bezoekers 40281

Voorgaande reizen:

13 November 2009 - 16 Februari 2010

Op reis

Landen bezocht: