Reykjavik / Noorderlicht (poollicht) - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Arlene Kayatoe - WaarBenJij.nu Reykjavik / Noorderlicht (poollicht) - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Arlene Kayatoe - WaarBenJij.nu

Reykjavik / Noorderlicht (poollicht)

Door: Arlene

Blijf op de hoogte en volg Arlene

03 Maart 2011 | IJsland, Reykjavik

Om half 2 was het zover: op weg van Schiphol naar Reykjavik. Een reis van 3,5 uur. Het weersvooruitzicht zag er niet goed uit voor de komende 4 dagen. Het blijkt dat het weer nog onvoorspelbaarder is dan hier in Nederland. Zou ik wel de juiste kleding mee hebben?

We kwamen tegen een uur of 6 aan en ik ben gelijk naar het loket van de bussen gelopen. Het kost 9.000 ISK (ong. €60) voor 2x retour van de luchthaven naar het hotel. Het is de moeite waard, aangezien het rond de 40 kilometer naar het centrum is.

Het Grand Hotel, waar wij logeerden, ligt net iets buiten het centrum. Het is op loopafstand, dus het scheelt je een buskaartje of een taxiritje.

We hadden een excursie arrangement gekocht en dat is best handig als je maar 4 dagen daar bent. Ik voelde me net een Jappanner die in een week tijd heel Europa doorkruist.

Het hotel is netjes en het meest opvallende was de laminaatvloer in onze kamer. We zijn richting het centrum gelopen op zoek naar een restaurant. Het is een biologische restaurant geworden. We moesten om half 9 terug bij het hotel zijn voor onze excursie naar het Poollicht.

Het poollicht is een lichtverschijnsel in de aardatmosfeer dat bij duisternis kan worden waargenomen. Je ziet het vooral op hoge geografische breedtes en dat betekent dat het verschijnsel vooral 's winters zichtbaar is. Andere namen zijn noorderlicht (aurora borealis) en zuiderlicht (aurora australis). In IJsland heb je te maken met het Noorderlicht.

Tot een uur of 12 hebben naar de hemel staan staren, maar helaas geen vlek te zien. Het was niet zo bewolkt, dus op zich hadden we het Noorderlicht moeten zien. Wel jammer, maar er wordt geen garantie gegeven dat je het Noorderlicht gaat zien :(

Tegen een uur of 1 waren we terug in het hotel. Aangezien Edwin zich niet lekker voelde voordat we al op reis gingen, zijn we na een kopje koffie en thee naar bed gegaan. Welterusten!

• 14 Maart 2011 - 21:18

Viv:

Hey Arlene,

waar blijven de foto's ben wel benieuwd hoe het daar is..;-)

• 24 April 2012 - 18:23

Brenda:

En, waar ben je nu? Of zijn jullie al weer terug?

XXX!!!

Verslag uit: IJsland, Reykjavik

Arlene

Ik heb deze site gemaakt naar aanleiding van een reis die ik afgelopen jaar gemaakt heb. Aangezien dit niet bij deze reis gaat blijven, hou ik deze site aan voor die nog gaan komen. Ik vind het heel leuk om reisverhalen te schrijven en hoop dat jullie van het lezen genieten!

Actief sinds 08 Nov. 2009